Kikuchi Gozan: Hoppukuji Temple
Hoppukuji Temple stands to the north of central Kikuchi, across the Hazama River from the former castle town of Waifu. The first temple on this site is thought to have been established in the ninth century, but the name Hoppukuji (“Northern Temple of Fortune”) dates to the time of Kikuchi Takemitsu (1319–1373), the fifteenth head of the Kikuchi clan.
Takemitsu is remembered as a reformer who ushered in the Kikuchi clan’s greatest period of prosperity. One of his key initiatives was designating the Kikuchi Gozan, five Zen temples that enjoyed the protection of the clan in exchange for performing various administrative, supervisory, and religious duties. One temple oversaw each of the four key points of the compass, with a central temple completing the quintet. Hoppukuji, as its name indicates, was made the guardian of the north.
The Gozan system originated in China during the Southern Song dynasty (1127–1279) and was brought to Japan by the Kamakura shogunate (1185–1333). In Japan, its purpose was both to promote Zen, the school of Buddhism favored by the Kamakura shoguns, and to incorporate Zen temples into the government bureaucracy, thereby strengthening the shogunate’s control over the country and its people. The twin objectives of religious virtue and administrative benefits also motivated Kikuchi Takemitsu’s adoption of the system.
Present-day Hoppukuji consists of a single hall, next to which stands a stone monument raised in 1335 to honor a fallen warrior of the Kikuchi clan. The memorial is a gorinto, a five-part structure in which each differently shaped part symbolizes one of the five elements that are believed to constitute the universe. The shapes and their corresponding elements are a cube for earth, a sphere for water, a pyramid for fire, a hemisphere for air, and a jewel for void.
※About the Kikuchi clan.(菊池一族とは)
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袈裟尾山北福寺
北福寺は『肥後国誌』に「弘仁四年(813)伝教大師ノ草創 初メ永福寺ト号シ 天台ノ教刹ニテ十二坊アリ」と記されています。当時は上宮が中堂より一里余り北東の永尾坂にあり、伝教大師自作の大日如来が安置され、鎮守には山王七社を勧請、中堂には薬師仏と十二神の彫刻があり、神仏習合時代の様子が残ります。山下には万福坊はじめ12坊が配されていました。勅命で「寺領壱千石、祈祷料千貫文」を賜りましたが、一時廃寺となっていました。
10代武房によって再興され、15代武光が菊池五山を定めたときに北福寺と改称され、その一寺となり、その後、21代重朝の頃には江月山玉祥禅寺の末寺となります。
『古塔調査録』には「今僅カノ草庵トナル、此ノ四隣ノ田畑・山林中ニ古塔ノ残リテ散在スルヲ見レバ、古ハ大寺ナルコトヲ知ル可シ」とあり、『菊池郡誌』によれば、菊池33霊場の18番札所になっています。
北福寺には五輪塔が残っており、市指定文化財となっています。五輪塔とは下方から、方(四角)、球(円)、三角、半球、宝珠形の五輪を積み上げ、それぞれ地・水・火・風・空の五大を表したもので、卒塔婆(供養追善のため墓に立てる上部を塔型にした細長い板)の一種です。各輪に1字ずつ梵字(ぼんじ)が刻まれる場合が多く、他に造立の趣意、紀年、施主名などが地輪に刻まれていることがあります。密教に由来し、平安中期頃から供養塔、墓塔として用いられています。
北福寺の五輪塔は高さ117cm、基礎15cm、地輪31.4cm、水輪28cm、火輪21cm、風・空輪21.5cmの1基で、水輪に梵字が刻まれています。
正面に「建武二年八月七日未時、當山院主藤原力丸 生年十三入滅」とあり、建武2年(1335)は、13代菊池武重が足利尊氏に箱根竹ノ下の戦いで敗れた年です。五輪塔の多くは武士層により造立されたといいます。
この五輪塔は、市内では東福寺に所在する菊池覚勝墓五輪塔に次いで古く、火輪の屋根の反りに特色があります。